home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans?
Edukans Actieplatform
Voordat we Romay en meneer van Beuzekom naar Ethiopië laten gaan,kun jij je afvragen wat het doel is. Lees je via onderstaande informat...

Edukans?

Voordat we Romay en meneer van Beuzekom naar Ethiopië laten gaan,kun jij je afvragen wat het doel is. Lees je via onderstaande informatie in over Edukans en de Going Global reis.

Edukans
heeft een tweeledige doelstelling:

1.
Projecten en programma’s steunen voor toegankelijk en relevant onderwijs voor
kansarme kinderen in ontwikkelingslanden. Dit doet Edukans aan de hand van vier
speerpunten: 

o basisonderwijs van goede kwaliteit

o
banen voor jongeren

o
onderwijs in noodsituaties

o overkoepelend
in de drie voorgaande onderwerpen: gelijke rechten voor jongens en meisjes.

2.
De Nederlandse samenleving en het Nederlandse onderwijs bij internationale
samenwerking betrekken.

Edukans
wil dit doel bereiken door:


Voorlichting en educatieve onderwijsprogramma’s


Financiering van projecten en programma’s in ontwikkelingslanden


Fondsenwerving 

Going Global valt onder zowel de eerste als de tweede doelstelling.

Meerjarige onderwijsprogramma’s

Edukans werkt met meerjarige programma’s in focuslanden. Edukans en de lokale partners besteden veel tijd en energie aan de programma-ontwikkeling van bijvoorbeeld het sterschoolprogramma. Op basis van een context- en behoeftenanalyse, en lerend vanuit de monitoring en evaluatie van vorige programma’s, worden zeer bewust keuzes gemaakt t.a.v. de activiteiten (soorten trainingen, doelgroepen, onderwerpen).

Het model dat Edukans heeft ontwikkeld om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren is het STER school model. Binnen het STER schoolprogramma wordt minimaal drie jaar lang aan vijf pijlers gewerkt die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs.

Namelijk:

1. Een veilige leeromgeving.

2. Een goede begeleiding van het leerproces.

3. Goed opgeleide en gemotiveerde docenten.

4. Georganiseerd schoolmanagement.

5. Betrokkenheid van ouders en gemeenschap.

Aan de hand van de ster brengt Edukans, samen met haar lokale partnerorganisatie, de ontwikkeling van een school in kaart. De pijlers waar verbetering nodig is, worden – samen met de school – aangepakt. Scoort een school op alle pijlers goed, dan weten alle betrokkenen: dit is een goede school. Kinderen leren hier voldoende en de school kan zelfstandig functioneren.

Hoe valt Going Global binnen het STER schoolmodel?

Het uitwisselingsprogramma Going Global valt binnen dit meerjarenprogramma. Inhoudelijk/thematisch wordt aangesloten bij een aantal van de pijlers. (Veilige leeromgeving, de docenten, het leerproces en betrokkenheid ouders)

Docenten

De focus van de docenten in GG sluit aan bij pijler 3. Zij worden gekoppeld aan een lokale docent van dezelfde school als waar de GG leerlingen zijn. Als collega’s wisselen zij ervaringen en kennis uit over en weer. Er worden drie workshops gegeven om de kwaliteit van de lokale docenten te verbeteren. Dit zijn in ieder geval een workshop over Active Teaching & Learning en een workshop over feedback geven. Het bezoek van GG aan de school fungeert ook nogal eens als opfriscursus.

Het docentenprogramma van GG is een kortere variant van het programma World Teacher.

Leerlingen

De focus van de Nederlandse leerlingen is op een gelijkwaardige manier ervaringen uitwisselen met een leeftijdsgenoot in het ontwikkelingsland. Over thema’s als het vormen van je identiteit, gender en CSE (Sexual Comprehensive Education) en de invloed daarvan op je schoolkansen.

Op alle STER scholen zijn life skills lessen opgenomen in het curriculum vanuit pijler 1 en de doelstelling over gelijke kansen voor jongens en meisjes. Dat betekent dat onze partners getraind worden in het geven van het lesprogramma over deze thematiek en zij op hun beurt hiermee de leerkrachten in trainen.

Deze programma onderdelen tijdens de GG reis worden inhoudelijk voorbereid en geleid door onze partner zodat ze aansluiten bij de context van het land. De leerlingen die meedraaien in het GG programma zijn dus heel goed bekend met alle thematieken waarover gesproken wordt. Het gaat er niet om dat de Nederlandse leerlingen hun kennis geven aan de leerlingen daar, maar juist om het delen van ervaringen; wat zijn de overeenkomsten en tegenstellingen in elkaars leefwereld.

Het Nederlandse onderwijs betrekken

De deelnemers hebben ook als rol om verhalen / foto's / films te verzamelen om in Nederland na terugkomst in te zetten op hun scholen. De verhalen en beelden die de deelnemers op reis verzamelen worden op de 32 scholen aan de gehele school getoond door middel van presentaties. De kracht van het GG programma is vooral het feit dat een medeleerling vertelt over zijn of haar ervaringen. Deze leerlingen geven weer wat ze met eigen ogen hebben gezien. Hierdoor bereiken we met Going Global dit jaar 32.000 leerlingen die direct horen van hun schoolgenoot over het belang van onderwijs en de vaak onderschatte bevoorrechte positie die zij als leerlingen hebben in Nederland.

Na de presentaties komen scholen in actie voor Edukans. Elke school werft op zijn eigen manier fondsen voor de meerjarige onderwijsprogramma’s van Edukans voor het land waar zij geweest zijn. In dit geval voor het STER schoolprogramma in Ethiopië.

Fondsenwerving

De fondsenwerving vanuit scholenprogramma’s (Going Global en ook World Teacher,) draagt rechtstreeks bij aan het dekkingsplan voor de begroting van de projecten en programma’s in de landen waar de scholenprogramma’s naartoe gaan. Het blijft niet hangen aan de strijkstok of verdwijnt niet in een grote Edukans-pot, maar wordt toegewezen aan de specifieke projecten om de financiële duurzaamheid en haalbaarheid van deze projecten te waarborgen voor dit jaar, maar ook voor de jaren

daarna. Edukans werkt met voorfinanciering van projecten en programma's. Sommige projecten worden gestart terwijl de financiering nog niet helemaal rond is, maar doordat wij goed lopende scholenprogramma's hebben, weten we dat er gedurende de loop van het programma altijd een bedrag aan fondsenwerving binnen gaat komen.

Waarom geen spullen meenemen op reis?

Het gaat voor zowel leerlingen al de docenten die meegaan om wat zij voor kennis en vaardigheden gaan delen met de collega's/leeftijdgenoten. Niet om het geven van spullen of geld. Er wordt door de Nederlandse deelnemers niets meegenomen naar de school (hoezeer die drang bij velen er ook is). In de voorbereidingstrainingen komt aan de orde wat het belang is van het meenemen van alleen jezelf. Het enige dat gegeven wordt is een klein(!) cadeautje van buddy tot buddy dat gegeven wordt na een week intensief met elkaar optrekken als teken van gastvrijheid en vooral omdat de lokale leerlingen en docenten ook vaak met een cadeautje aankomen.

Als Edukans hechten wij veel belang aan de betrokkenheid van ouders, lokale gemeenschap, en lokale overheid. Wij investeren veel tijd in de sensibilisering van deze partijen zodat zij duidelijk weten wat hun rol en verantwoordelijkheid is binnen de scholen. Ouders en gemeenschapsleiders worden ook getraind om zélf te lobbyen bij de lokale overheid zodat deze meer investeert in de school. Ze krijgen per school een bedrag van 3.000 EUR dat ze zelf kunnen inzetten voor verbeteren van de leeromgeving. Op het moment dat deelnemers van Going Global (of World Teacher) ter plekke ook geld gaan steken in de aankoop/het meenemen van lesmaterialen, meubilair, etc. (hoe goed bedoeld ook), gaat men compleet voorbij aan de rollen en verantwoordelijkheden van lokale gemeenschap en overheid. De overheid ziet dan dat de school al 'gesteund wordt door donoren’ en stopt dan met hun steun aan de school. Dit soort spontane initiatieven lijken dan wel direct effect te hebben, maar werken in feite contraproductief. Zij ondermijnen de kracht en empowerment van de lokale gemeenschap. Edukans vindt die duurzame betrokkenheid véél belangrijker dan resultaten op korte termijn.

Kritische vragen over het vliegen naar een ontwikkelingsland

Dat we het vliegen voor ons plezier zoveel mogelijk moeten beperken staat als een paal boven water. De effecten van Going Global in zowel het gastland als in Nederland zijn echter nog steeds zo groot dat we het hele programma nog steeds zien als een programma dat bijdraagt aan een betere wereld. Er is een gezegde uit de viswereld: je moet een spierinkje uitgooien om een kabeljauw te vangen. Bewustwording in Nederland die samengaat met daadwerkelijke trainingen in Ethiopië zorgt aan twee kanten voor een betere wereld. In de toekomst zullen skype en video calls dit hopelijk gedeeltelijk op kunnen gaan vangen, maar nu is dit nog niet reëel om hetzelfde effect te bereiken. In september gaan we wel voor het basisonderwijs een programma lanceren waarin we korte filmpjes gemaakt door de leerlingen hier en daar inzetten om met klasgenoten in contact te komen. Het idee is om dit verder uit te bouwen naar middelbare scholen. (working on it..!)

Een ander mens....

In Ethiopië en de andere landen waar we komen, wordt de interventies gezien als een enorme steun en motivatie dat er mensen zijn op de wereld die om hen en hun problemen geven en dit ondersteunen met inspanningen om hen verder te helpen. We inspireren jongeren en hun omgeving tot wereldburgerschap in de praktijk, vooral na hun reis! Vandaar de veel gehoorde uitspraak: “Ik kwam terug als een ander mens”.

Reactie plaatsen